Shogidokoro to mój ulubiony program do gry w shogi. Umożliwia grę z komputerem (po zainstalowaniu odpowiednich engine'ów USI, takich jak dołączony Lesserkai (niezbyt mocny), Spear lub Bonanza z u2b), grę P2P, analizę problemów i rozwiązywanie problemów matowych (tzw. tsume). Poza tym posiada bardzo ładną grafikę i przyjemny oraz szybki interfejs.

Program można ściągnąć tutaj:
www.geocities.jp/shogidokoro/download/Shogidokoro.zip
BCM Shogi
Innym bardzo rozbudowanym programem jest BCM Shogi, również używający engine'ow USI. Posiada bardzo wiele opcji konfiguracji i analizy (zobacz screenshoty). Wygląda bardzo przyjemnie, poza tym potrafi nazywać ruchy po japońsku! Jest również darmowy, ale wymaga rejestracji u jego autora.

BCMShogi można aktualnie ściągnąć z mediafire. Stroną główną programu jest home.arcor.de/Bernhard.Maerz/BCMShogi
CSA Shogi (Bonanza)
CSA posiada bardzo ubogi interfejs użytkownika, lecz bardzo mocny silnik Bonanza pod spodem. Na szczęście silnik można podpiąć pod Shogidokoro lub BCM (dzięki adapterowi u2b). Program (w wersji 3.0) do pobrania tutaj.

Sekita Shogi
Program shareware, ma 10 poziomów trudności i na pierwszy rzut oka wydaje się całkiem mocny. Do ściągnięcia tutaj.

Ham shogi (online)
Odważnym początkującym polecam też grę z chomikiem na stronie:
hozo.vs.land.to/shogi.html

Ponieważ obsługa gry odbywa się po japońsku, przyda się krótka ściągawka, którą można znaleźć tutaj:
http://www.shogishack.net/modx/pages/internet-resources/how-to-play-hamshogi.html
Silnik chomika wydaje się mocniejszy niż ShogiVar i nie wybacza głupich błędów. Mimo to jest dużo słabszy od Spear czy Bonanzy.
Engine'y
Najpopularniejsze engine'y (silniki) do gry w shogi to:
- Bonanza www.geocities.jp/bonanza_shogi (wersje 4.1.3, 4.0.4, 3.0) - wymaga do poprawnego działania jako engine USI pliku u2b.exe w tym samym katalogu, do ściągnięcia z www.geocities.jp/shogi_depot/u2b.zip,
- Spear www.teu.ac.jp/gamelab/SHOGI/SPEAR/spear.html,
- Lesserkai - dodawany do Shogidokoro, dobry na początek.
Można je na kilka sposobów konfigurować. Przyznam, że są naprawdę mocne! Działają z różnymi programami, w tym z dwoma wspomnianymi na początku.
Inne programy
Kilka innych programów do grania w shogi (z interfejsem po japońsku) można znaleźć na tym filmie HIDETCHI.
W następnym odcinku napiszę gdzie można grać online z żywym przeciwnikiem.
Kolejna strona o shōgi^^
OdpowiedzUsuńPrzed chwilą sprawdziłem jak dział Booze. Zarówno on, jak i Shogi Variants (choć ten jest ciekamy, ze względu na mnogość wariantów) są to niezbyt silne programy. Chomik, który jest bardzo ciekawy, jest też trochę słaby, jeśli gra się od dłuższego czasu (co w przypadku mojego kuzyna oznaczało 2 dni), ale mimo to daje świetną zabawę. Z programów do gry, które znam, jest jeszcze Sekita Shogi, która jest dosyć silna, jak mi się wydaje, i robi ruchy w szybkim tempie. W internecie można znaleźć kod i wtedy odblokowuje wszystkie 10 poziomów trudności. Sekita zna już zamki, nawet Tenshukaku mino i inne wariacje^^
Jeśli zaś chodzi o programy graficzne, BCM Shogi pozostaje moim ulubionym i chyba najlepszym.
Yashiro
Dzięki za komentarz! Nie mam jak odpisać, bo nie mam maila ;)
OdpowiedzUsuńWłaśnie sprawdzam Sekita Shogi. Chomik jest rzeczywiście niezbyt trudny do ogrania, o ile się nie robi głupich błedów.
Ja wolę Shogidokoro, bo ma szybszy interfejs, szybciej się uruchamia (BCM rozstawia powoli pionki na starcie...) i umożliwia zapis partii w wielu formatach.
Pozdrawiam,
Adam
To dziwne, bo mi BCM uruchamia się szybko, bez ustawiania figur, a zapisać mogę w formatach usf. kif. psn. txt. i kilkunastu innych. Nie potrzebuję więcej^^ Zresztą BCM ma przyjemniejszą szatę graficzną moim zdaniem. I daje duże możliwości przy opisie gry. Strzałki, które można kształtować w dowolny sposób, strzałki na kolejny ruch, poprzedni, wariację. Jeśli zaś kogoś denerwują można je wyłączyć. Dodatkowo jest wiele typów figur, plansz itd. Dokoro używałem na początku, zanim odkryłem BCM. Cóż, ale to już chyba kwestia gustu.
OdpowiedzUsuńYashiro
Rzeczywiście po zarejestrowaniu uruchamia się szybko i udostępnia zapis w wielu formatach (nie ma tylko csa i ki2).
OdpowiedzUsuńMam do Was pytanie właśnie o BCM troche gram sobie ale chcialem np trume troche porobic i też kolegów tym wciągnąc moze ale hmm nie potrafie żadnego stworzyc aah i jeszcze te przycisku w panelu control jak mozna je konfigurować :P i jak dodawac inne Engine i skad sciagmac ten programik po którym bonanza jest mozliwa do podpiecia pod BCM tamten link chyba juz nie jest aktualny ^ ;s
OdpowiedzUsuńHej. Ja tsume (i wszystkie inne rzeczy;) robię w Shogidokoro. Jest dużo bardziej intuicyjne w obsłudze niż BCM.
OdpowiedzUsuńCo do engine'ów, chyba po prostu wkopiowujesz je do katalogu:
...\BCMShogi\USI
Link do programiku u2b ("usi to bonanza") jest aktualny. Ale po prostu nie za każdym razem działa (przed chwilą sprawdziłem, raz nie zadziałał, a za drugim razem tak). Możesz spróbować też wejść na stronę:
http://www.geocities.jp/shogi_depot/
i poszukać u2b albo u2b.exe, najechać kursorem na linki i sprawdzić w pasku statusu co się pojawiło. Strona jest po japońsku.
Co do tych przycisków to nie mam pojęcia jak je konfigurować. Możesz poszukać lub zapytać na forach (linki są w programie w menu Help).
Btw skąd jesteś?
Śląsk mniej wiecej hmm shogidokoro gdzies tam mam chyba ale w sumie chciałem robic w BCM no ale spróbuje masz jakas baze do Tsume żebym mógł nie wymyslac i szukac a sobie porozwiązywać? ;P
OdpowiedzUsuńwłaśnie nie wystarczy tam do katalogu włozzyć musze cos namieszac w tych plikach konfiguracyjnych *.ini :P
a Ty skąd ?
Jestem z Krakowa i brakuje mi chętnych do gry ;)
OdpowiedzUsuńNiezła kolekcja tsume znajduje się tutaj:
http://sites.google.com/site/fatboldcyclopsplace/the-goods
Poza tym w internecie pełno jest różnych tsume...
Co do engine'ów - masz rację. Właśnie przypomniało mi się jak się z tym męczyłem. Trzeba przeedytować plik engines_0.ini
Ja mój skonfigurowałem tak:
[Engines]
Home=C:\Documents and Settings\sg0893956\Desktop\games\Shogi\BCMShogi\USI
1=*Spear 2008v1.4 (included)*,Spear2008v1.4(included)
2=+*Spear*
3=-*2009v1.5*,Spear2009v1.5
4=--
5=-*2008v1.4 (more various)*,Spear2008v1.4(morevarious)
6=-*2009v1.5 (more various)*,Spear2009v1.5(morevarious)
7=+*Bonanza*
8=-*V3.0*,Bonanza V3.0
9=-*V4.1.3*,Bonanzav4.1.3
10=-*V4.1.1*,Bonanza V4.1.1
(.........)
Te plusy i minusy oznaczają menu / submenu, chyba sam to rozpracowywałem.
Potem w pliku ini są takie wpisy jak np.:
[Engine:Bonanza V3.0]
CMD=USI\bonanza3.0_csawin\u2b.exe
ExtraCMD=setoption name Resign value 1500|setoption name StrictTime value true
[Engine:Bonanza V4.0.3]
CMD=~\Bonanza\V4.0.3\u2b.exe
ExtraCMD=setoption name Resign value 32596
PlayMode=WAIT
AnalyzeMode=NONE
Nie wiem po co są engines_1.ini i inne numery.. chyba mi nic nie dała ich edycja.
Z tego co się bawiłem w Shogidokoro Bonanza nie rozwiązuje tsume, ale robi to Spear. Może to jakiś problem Shogidokoro albo tsume było za trudne (w 15 ruchach), ale mówię na wszelki wypadek.
Btw ja jestem za słaby na Spear, a co dopiero na Bonanzę ;)
Aha - tam gdzie jest
OdpowiedzUsuń[Engines]
Home=
wpisujesz dowolny katalog wyjściowy dla ścieżek w CMD=
Znak ~\ zastępowana jest Home.. jak w Linuxie.
dzieki wielkie hm Kraków to dla mnie hm do 4 h jazdy ;p
OdpowiedzUsuń